Friday, April 2, 2010

Vitamin D Supplements May Cut Heart Disease Risk

March 1, 2010 --
Vitamin D supplements may not only help your bones, they may help protect
your
heart.
A new review of research on vitamin D and
calcium supplements shows that people who take moderate to high doses of
vitamin D have a lower risk of heart disease. Calcium supplements seemed to
have little effect on
heart disease risk.
Vitamin D is produced by the body in response to exposure to sunlight but is
also commonly found in fortified dairy products and supplements. It is already
known to play a critical role in calcium absorption and bone health, but a
growing number of studies suggest that vitamin D supplementation may also lower
the risk of heart disease.
Researchers say vitamin D and calcium deficiency is a common problem among
the elderly throughout the world. In the United States, the Institute of
Medicine recommends vitamin D supplements at a dose of 400 to 600 International
Units (IU) per day and calcium at a dose of 1,200 milligrams per day for adults
over age 50.
But recent research suggests that significantly higher doses of vitamin D
may be required to reap the maximum health benefits of vitamin D
supplements.
To help clarify the role of vitamin D and calcium in heart disease risk,
researchers analyzed 17 studies published between 1966 and 2009 on vitamin D
and calcium supplementation and heart disease. The results appear in the
Annals of Internal Medicine.
Researchers found six studies (five of which involved people on dialysis and
one which included the general population) showed a consistent reduction in
heart-related deaths among people who took vitamin D supplements. But four
studies of initially healthy individuals found no differences in development of
heart disease between those who received calcium supplements and those who did
not.
A second analysis of eight studies showed a slight, but statistically
insignificant 10% reduction in heart disease risk among those who took moderate
to high doses of vitamin D supplements. No such reduction in heart disease risk
was found among those who took calcium or a combination of calcium and vitamin
D supplements.
Researchers say very few studies have specifically investigated the effect
of vitamin D supplements alone or in combination with calcium on heart disease
risk in healthy people.
But evidence to date "suggests that vitamin D supplementation at moderate to
high doses may have beneficial effects on reducing the risk for CVD [heart
disease], whereas calcium supplementation seems to have no apparent effect,"
write researcher Lu Wang, MD, PhD of the division of preventive medicine at
Brigham and Women's Hospital in Boston and colleagues.
They say more research is "urgently needed" to better explain the role of
vitamin D in preventing
heart disease.
The data should not be interpreted to mean that calcium supplements are
harmful.  Although calcium had only a neutral effect on
heart health in the current analysis, calcium is known to be important for
bone health. Calcium intake remains below recommended levels for a large
portion of the U.S. population.
http://www .webmd.com/heart-disease/news/20100301/vitamin-d-linked-to-lower-heart-risk?src=RSS_PUBLIC

No comments:

Post a Comment